Om det händer

något med hästen så vill man ju göra sitt bästa för att hjälpa den. I många fall ser jag fortfarande att folk håller på med jodopax till i princip allt vad det gäller sår och så på hästen. Jag slutade använda det för många år sedan då jag fått lära om min kunskap från barndomen då det skulle vara jodopax på _allt_. Trots att utvecklingen faktiskt gått framåt och det numer finns andra rön som gäller så finns de dem som vill hålla kvar vid det de alltid gjort.

Här har en hipplog gjort ett mycket bra inlägg om sårskador och hur man behandlar dessa. Klart läsvärt om man vill hålla sig uppdaterad. http://www.hippson.se/blogs/Mariee/sarvard-bandage.htm

Kommentarer
Postat av: Johanna

Använder nästan heller aldrig jodopax, senast idag så pratade jag med en hovslagare som sa att om man tvättar med jodopax för mycket så läker såren långsammare. Inte riktigt önskvärt. :p

Svar: Precis, skönt att höra att det finns folk som uppdaterar sina kunskaper. =)
Hallsta Voltige

2012-07-03 @ 21:56:28
URL: http://stockholmvoltige.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0