Fredagsträning

En väldigt trevlig fredagskväll blev det i ridhuset idag. Vi hade flyttat träningen eftersom jag ska pysa till Uppsala och förkovra mig tillsammans med lite annat voltigefolk. Domarkurs står på schemat. I vilket fall så hade jag lagt träningen till ikväll för att inte behöva ställa in eller för den delen missa en träning till. Känns som jag varit borta massor, fast när jag tittar efter så är det egentligen inte så illa.

Kvällen blev dock väldigt lyckad. Lite inspirerade av en annan blogg tänkte jag att vi skulle jobba med upphopp, vilket vi också gjorde. Vi såg dessutom till att studera varandra ordentligt och analysera vad det är som gör att vissa har högre hopp än andra och vad som gör att en del har svårare att få upp höjd eller för den delen få tryck i armarna. Egentligen borde man filma detta för att kunna peta i detaljerna men vi lyckades i alla fall reda i en del av sakerna och få lite nytänk. Som alltid när man ändrar i lite teknik kan det kännas väldigt avigt och konstigt till en början och vi är ju inte hela vägen framme än men det är åtminstone ett steg i rätt riktning.

Dagens träning kändes för övrigt väldigt effektivt och vi hann med massor. En ur lag 2 kom tidigt och då jag var osäker på hur många återbud vi hade såg vi till att hon fick hänga med de stora lite och köra på Sparris, sen ramlade det så småningom in 2 till så då tog vi med dem också. Skippade Ronny och så fick pappa Sparris gå med dem med, men med tanke på att de hade både knäcke och morötter med i fickorna blev han nog inte så ledsen egentligen. Han var dessutom ursöt när han försökte nå upp på läktaren och la huvudet på sned för att pressa in smulor i mungipan. Hade han kunnat sätt upp en hov på manegeväggen för att trycka ifrån och nå högre så hade han gjort det.

Lag 2 fick chansen att köra lite med de stora i lag 1 och göra både upphopp, med hjälp i galopp, stående med pass i galopp och testa ett enkelt treblock i skritt. Det riktigt lös om alla tre tjejerna efteråt. Så kul!

Lag 1 fick köra stå, svingar, sax och ett kort kürpass vilket gick jättebra, jag tror att det var första gången Karre inte hade med sig någon ut för putt och upp kom hon, vi testade även en ny inledning som funkar bättre än den tidigare rakt av. Klockrent! Härliga gänget gör mig så glad!

/Anna

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0